-Dziś naszym gościem jest Małgorzata Skorupa, Marketing Manager Startup
Hub Poland, fundacji wspierającej polski rynek startupowy. Dzień dobry.

-Dzień dobry.

-Może zaczniemy od pytania czym jest startup?

-To jest tak naprawdę bardzo ciężkie pytanie. Definicji tego, czym jest startup możemy znaleźć wiele, każde źródło podaje trochę inaczej. Generalnie przyjmuje się, że startup to młoda firma, krótko działająca na rynku, z dużym potencjałem rozwoju w bardzo krótkim czasie. 

Zazwyczaj są one spółkami zajmującymi się rozwiązaniami technologicznymi. To właśnie je można szybko wprowadzić na rynek i sprawić, aby firma była bardzo duża.

-Czym różni się startup od projektu i co musi mieć projekt, aby miał już miano startupu?

-Projekty może robić każdy, a startup jest firmą, zarejestrowaną, w pewien sposób ustrukturyzowaną, mającą pomysł na rozwój. Tak jak wcześniej powiedziałam, powinna mieć też rozwiązanie technologiczne. Najlepiej innowacyjne, takie, którego jeszcze na rynku nie ma, które poprawi jakość życia w danej dziedzinie.

-Jakie perspektywy na przyszłość dają startupy, między innymi dla pokolenia, które dopiero wchodzi na rynek pracy?

-Myślę, że to bardzo fajny rynek, do tego dynamicznie rozwijający się w Polsce. W tym momencie przeżywamy boom na startupy, bo bardzo dużo osób chce się rozwijać, zakładać własne firmy i tworzyć coś nowego. Startupy to właśnie przestrzeń do tego. Cechują się elastycznością, a także dostosowywaniem się do zmieniającej się rzeczywistości. Są miejscem, gdzie nie tylko kreuje się rzeczywistość, ale też odpowiada na potrzeby rynku, który bardzo szybko się zmienia.

-Co powinien mieć dobry startup, co czyni go przynoszącym sukces?

-Najważniejszym czynnikiem jest zespół,

trzeba dbać o to, aby byli w nim ludzie z różnych środowisk, z różnymi kompetencjami. Tacy ludzie się uzupełniają, ale też wspierają się w trudnych chwilach. Innym czynnikiem wyróżniającym startup na rynku jest zastosowana technologia. 

Bardzo ważny też jest temat, czyli aby tworzone rozwiązanie odpowiadało na potrzeby społeczeństwa.

-W jaki sposób można pozyskać środki na rozwój swojego startupu?

-Na rynku jest dość sporo możliwości. Radzę przede wszystkim przyglądać się różnym organizacjom, fundacjom, które przygotowują programy inkubacyjne i akceleracyjne dla startupów. Jeżeli mówimy o rynku lokalnym, u nas w fundacji mamy program akceleracyjny p.t.  ,,Akademicka Liga Startupów”. Choć nie oferujemy grantów na rozpoczęcie działalności, to oferujemy pomoc mentorską, która młodym ludziom może bardzo pomóc. Eksperci, doświadczeni biznesmani podpowiadają, jak przygotować biznes, jak ułożyć swój biznesplan, jak dopasować swoją usługę do rynku. Wiem, że jest kilka innych organizacji tutaj na Mazowszu, które wspierają rozwój startupów. Organizują różnego rodzaju konkursy i programy akceleracyjne, które mają za zadanie zachęcić młodych ludzi do tworzenia własnych, odnoszących sukcesy firm.

-Na czym polega Pani praca jako Marketing Managera Startup Hub Poland?

-Praca marketingowca jest bardzo złożona. Z jednej strony trzeba być kreatywnym, a z drugiej być analitykiem. Ja pracuję w stosunkowo małej organizacji, więc moim zadaniem jest na przykład wymyślenie jakiś kreacji na social media, scenariusza, animacji, bądź też filmu promocyjnego, Poza tym prowadzę działania analityczne, czyli właśnie sprawdzam, które działania mają sens, które trafią do naszych odbiorców czy które zachęcają do tego, by wejść z nami we współpracę.

-Jaki był najbardziej interesujący projekt, z jakim miała Pani styczność w swojej karierze?

-Mamy dużo takich projektów. Jednym z ciekawszych, który mam teraz w akceleracji jest firma, która za pomocą technologii rejestruje obrazy z różnych wystaw i tworzy takiego Netflixa dla wystaw. Można je sobie obejrzeć w technologii 3D, dzięki czemu będzie się miało wrażenie, jakby się widziało ją będąc w muzeum. Ciekawe jest tutaj wykorzystanie technologii dla sztuki.

-Nasuwa się teraz pytanie, dlaczego w takim razie branża startupowa jest tak mało popularna w Polsce?

-Wydaje mi się, że ona nie jest mało popularna, tylko po prostu dopiero się rozwija. Uczymy się tego, jak być przedsiębiorcami, jak rozwijać niestandardowe technologie czy wdrażać innowacje. W Polsce te innowacje były zaniedbywane przez bardzo długi okres czasu. Dopiero teraz tak naprawdę uczymy się jak tworzyć firmy, które oferują coś niestandardowego na rynku.    

-Co można zrobić, aby rozpocząć pracę w branży startupowej?

-To zależy czy chce się być założycielem startupu, czy pracować w nim dla kogoś. Aby być założycielem, to tak naprawdę trzeba mieć pomysł, trzeba wiedzieć, co chciałoby się zrealizować i zbudować sobie zespół, który będzie ten temat rozwijać. Tak jak mówiłam wcześniej, samemu się projektu nie pociągnie. A żeby pracować w startupie? Myślę, że najlepiej szukać różnych możliwości. Na przykład na stronach internetowych, gdzie firmy z branż startupowych oferują swoje usługi i szukają pracowników, zwłaszcza tych wyspecjalizowanych. Przede wszystkim trzeba być bardzo otwartym na wyzwania. W takiej pracy należy mieć szeroki pogląd na niektóre rzeczy i nie bać się tego, co może ona przynieść. Tu też warto pamiętać, że wszyscy się uczymy. Jeżeli zakładamy swoją pierwszą firmę, trzeba też być przygotowanym na ewentualne niepowodzenie lub że coś się wydarzy inaczej niż zakładaliśmy. Otwartość na zmiany i elastyczność to bardzo ważne cechy, jeżeli chcemy rozpocząć pracę w branży startupowej.

-Dziękuję za rozmowę.

Rozmawiała Marcelina Anna Rogala

Linkedin

Małgorzata Skorupa

Linkedin

Startup Hub Poland