Na początek powinniśmy postawić sobie fundamentalne pytanie: Czym są szachy? Wiele osób odpowiedziałoby, że są one sportem, grą królów pochodzącą ze średniowiecza lub hobby ich dziadków. Każda z tych odpowiedzi kryje w sobie ziarno prawdy, natomiast szachy są idealnym narzędziem dla rozwoju logicznego myślenia i inteligencji.


Skąd przybyły i jak zyskały popularność

Już od czasów średniowiecza, gdy szachy przybyły z Indii do Europy były bardzo popularną formą spędzania wolnego czasu. W Europie stanowił grę, która przypodobała się szczególnie szlachcicom i królom. Dostrzegli oni bowiem, że gra w przyjemny i łatwo dostępny sposób uczy strategi i logicznego myślenia. Na dworach królewskich za pomocą szachów nauczano adeptów strategii jak działać na prawdziwym polu bitwy

Chess for education

To pomysł by za pomocą szachów pomagać dzieciom z ryzykiem niepowodzenia szkolnego. Jak dobrze wiemy, dzieci w wieku szkolnym preferują zabawę ponad ślęczenie przy książkach. Nie jest łatwe, by zagonić je do nauki. Szachy natomiast są bardzo przystępne i przyjemne dla każdego, ze względu na to, że do osiągnięcia mistrzostwa lub dobrych wyników nie jest wymagany wysoki poziom IQ. 

Kolejną wielką zaletą szachów jako narzędzia do poprawienia wyników w nauce jest fakt, że wiedza która zyskujemy dzięki nim przydaje nam się zarówno w szkole, jak i w codziennym życiu. Dzięki nim rozwijamy nasze logiczne myślenie i nabieramy pozytywnych nawyków takich jak np.ustrzeżenie się impulsywnego działania. 

Granie w szachy przez dłuższy czas przynosi jeszcze bardziej znaczące efekty. Idealnym przykładem będzie Albert Einstein, fizyk teoretyczny i laureat nagrody Nobla w dziedzinie fizyki. Uczył się szachów od czasów, kiedy dostał się na Politechnikę w Zurychu. Natomiast jego najbardziej znaną partię szachową rozegrał z równie znanym fizykiem Robertem Oppenheimerem, nazywanym ojcem broni atomowej.

aut.: Maciej Łempicki